W historii Internetu mamy do czynienia z coraz większymi zależnościami przeróżnych wskaźników, które powodują w większym lub mniejszym stopniu wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Na pozycję strony w wynikach wyszukiwania składa się wiele czynników, w skrócie można sprecyzować że jest to dobrze stworzona strona oraz jej popularność mierzona głownie ilością linków przychodzących z innych domen. W tym miejscu postaram się przybliżyć elementy na które należy zwracać uwagę podczas tworzenia stron internetowych aby dobrze reagowały na pozycjonowanie.
Na czym polegają podstawy SEO podczas tworzenie strony www?
Aby strona dobrze reagowała na pozycjonowanie należy zwrócić uwagę na podstawowe elementy SEO jakimi są:
Tytuł strony
Tytuł strony powinien dokładnie odzwierciedlać zawartość która znajduje się na danej stronie. Nie powinien być za długi tj. do 60 znaków i obligatoryjnie zawierać główne słowo kluczowe które znajduje się w opisie strony oraz w treści tekstu w nagłówku H1.
Opis strony
Opis strony, znany jako Meta Description, powinien jasno wskazywać na to czego użytkownik może się spodziewać po wejściu na stronę, w taki sposób aby również zachęcić do jej odwiedzenia. Pod względem SEO powinien zawierać słowa kluczowe, które pojawiają się w tytule strony oraz w jej treści w nagłówku H1. Google nie wyświetli opisu dłuższego niż 160 znaków, dlatego powinno się zawrzeć słowa kluczowe w pierwszych 160 znakach.
Adres strony
Dobrze jest gdy w nazwie domeny znajduje się słowo kluczowe które jest najbardziej charakterystyczne dla naszej działalności. Jest to znak dla wyszukiwarki że jesteśmy silnie związani z tym tematem, ale naturalnie nie jest to możliwe w każdym przypadku, dlatego należy zwrócić uwagę aby główne słowo kluczowe dla danej podstrony znalazło się w adresie podstrony. Adres powinien być możliwie krótki.
Znaczniki nagłówków
Znacznik nagłówków od H1 do H6 informują wyszukiwarkę o strukturze treści. Jeżeli zachowujemy znaczniki w kolejności, jest to sygnał dla wyszukiwarki o uporządkowaniu. Powinniśmy pamiętać o tym, że główne słowo kluczowe dla każdej podstrony, które powinno się powtarzać w tytule strony, jej opisie oraz adresie powinniśmy użyć w nagłówku H1 na początku treści strony.
Słowa kluczowe
Słowa kluczowe, znane jako keywords, są bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Od 2009 roku Google nie bierze pod uwagę słów kluczowych zawartych w znaczniku HTML meta name=keywords, dlatego twórca strony powinien się skupić tylko na użyciu ich w treści. Słowa kluczowe powinny pojawić się w treści w formie podstawowej (np.: „optymalizacja SEO”) oraz odmienionej („optymalizowaniu SEO”) - obydwie formy przynajmniej 2-3 razy. Nie można też przesadzić z zagęszczeniem słów kluczowych na stronie. Dobrą praktyką jest zbadanie zagęszczenia słów kluczowych na stronach konkurencji i przeliczyć wartość średnią, którą powinniśmy zastosować na naszej stronie.
Odpowiednia długość tekstu
Wyszukiwarka Google zwraca uwagę na długość tekstu na podstronie. W sieci można spotkać się z różnymi opiniami na temat wpływu ilości słów na pozycję w wynikach wyszukiwania. Aktualnie można powiedzieć, że lepiej pozycjonują się podstrony które mają powyżej 1300 słów. Wpływ długość tekstu stała się motorem napędowym dla właścicieli witryn do publikacji długich artykułów, co nie zawsze idzie w parze z wartością dla czytelnika.
Znaczniki ALT i Description dla obrazów
Jeżeli umieszczamy obrazy na podstronie, które nie są elementami grafiki takie jak np. ikonka menu, powinniśmy pamiętać o zastosowaniu w nich znaczników ALT oraz DESCRIPTION. Znaczniki te podpowiadają osobom niepełnosprawnym zorientować się co jest wyświetlane na stronie, ale są również sygnałem dla wyszukiwarki z jaką treścią się wiążą. W treści znacznika ALT oraz DESCRIPTION można zastosować istotne dla podstrony słowa kluczowe. Znaczniki ALT pojawiają się jako obszar optymalizacji strony pod względem dostępności w odniesieniu do planowanej w 2021 roku aktualizacji algorytmu Google.
Wersja mobilna strony
Bardzo istotnym elementem optymalizacji pod kątem wyszukiwania treści jest posiadanie wersji mobilnej strony. Aktualnie Google indeksując każdą witrynę jako priorytet bierze sobie właśnie wersję mobilną strony. To właśnie na wersji dla komórek i tabletów powinny znaleźć się wszystkie istotne dla pozycjonowania elementy, jednak nie oznacza to że możemy zapomnieć całkowicie o wersji na PC, która również podlega indeksowaniu.
Szybkość strony
Szybkość, albo raczej jej wydajność jest również przedmiotem aktualizacji algorytmu Google w 2021 roku, ale temat szybkości pojawił się już kilka lat wcześniej i wiadomo iż wpływa na pozycję. W ramach optymalizacji pod kątem wydajności, istotna jest objętość obrazów, grafik oraz szereg innych składowych, które zostały przedstawione w artykule „Jak tworzyć strony internetowe w 2021 roku”.
Certyfikat SSL
Posiadanie strony z certyfikatem SSL obecnie jest uznawane przez Google jako standard gwarantujący bezpieczeństwo użytkownikowi. Jeżeli jeszcze go nie masz, koniecznie należy go zamówić i odpowiednia skonfigurować zarówno po stronie usługodawcy hostingowego jak również w pliku robots.txt. Znane są przypadki zwiększenia pozycji w wynikach wyszukiwania tylko ze względu na certyfikat.
Wielkość czcionki
Okazuje się że również wielkość czcionki na stronie ma znaczenie, w szczególności jeżeli chodzi o wersję mobilną strony. Czcionka nie powinna być mniejsza niż 12 pikseli. Treść na stronie powinna być czytelna dla użytkownika stąd takie podejście.
Linkowanie wewnętrzne
Bardzo istotnym elementem w pozycjonowaniu jest linkowanie wewnętrzne strony. Różne są opinie na temat sposobu linkowania wewnętrznego. Linkowanie wewnętrzne stanowi sygnał dla wyszukiwarek o tym jaki temat porusza strona, wobec czego w linkach pomiędzy stronami wewnętrznymi możemy umieszczać słowa kluczowe. Słowa kluczowe powinny odnosić się do słowa kluczowego zawartego na podstronie do której linkujemy. Linkowanie wewnętrzne jest istotne również dla robotów indeksujących – dzięki nim robot posiada „drogowskaz” do indeksowania innych podstron – jest to szczególnie istotne przy większej ilości podstron. Można się również spotkać z opinią iż ważne jest posiadanie nawigacji „Breadcrumb” która podpowiada robotom ale również użytkownikom jaka jest struktura witryny.
Mapa witryny
Mapa witryny jest mocno związana z podpowiadaniem robotom co powinno być zindeksowane. Dobra mapa witryny zawiera wszystkie linki na stronie, zarówno do podstron jak i do grafik.
Aktualizacje strony
Google podpowiada twórcom iż lubi strony, które są aktualne, dlatego powinniśmy zadbać o to aby na stronie pojawiały się zmiany. Możemy wprowadzać nowe treści ale też aktualizować już istniejące. Aktualizacja istniejących treści często może przynieść duże efekty w pozycjonowaniu w szczególności jeżeli treść jest typu blog, a o zmianach informujemy odbiorców za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Wiek domeny oraz własność
Algorytm Google sprawdza jak długo domena jest zarejestrowana oraz ilu miała właścicieli. Większą wiarygodność mają domeny które od dłuższego czasu są „w jednych rękach”.